Yogaens fordele

  
Titel: Yogaens fordele
Beskrivelse:

Når man overvejer hvilken form for sport eller fitness man skal dyrke, så er der altid fordele og ulemper, og det samme gør sig gældende for dem der vælger at dyrke yoga.

Jeg vil gerne starte med at nævne ulempen - det er nemlig gjort ret hurtigt :) Yoga er ganske vanskeligt at blive god til, det kræver mange timers hård og intens træning før man bliver i stand til at kunne følge instruktørens vejledninger fuldt ud, og hvis man vil være blandt de bedste skal man begynde at træne før man bliver 5 år gammel.

Men hvad er det så der får så mange til at elske Yoga når de nu ved at de aldrig bliver rigtigt dygtige, og 99,99 % ved at de ikke på noget tidspunkt kan komme til at vinde konkurrencer? Jo, det fede ved Yoga er, at vejen mod målet er fantastisk. Du kan, i starten, efter hver eneste session mærke hvordan du er blevet bedre. Du bliver simpelthen meget hurtigt smidig. Kroppen opbygges og dine muskler og led bliver styrket, du forbedrer din koordinations- og balanceevne, og du lære at slappe af - rent fysisk kan du mærke at du bliver stærkere når du slapper af, hvilket er i modsætning til alle andre former for sport og fitness. Herudover bliver både blodcirkulation og iltoptagelse forbedret, så du bliver mere udholdende, og vil få overskud til at udføre langt flere ting i hverdagen

På det psykiske plan styrker yogaen din evne til koncentration og skærper dit fokus. Den hjælper dig til at kunne fokusere på det du rent faktisk beslutter dig for er vigtigt, og dermed giver Yogaen dig også mulighed for bevidst at undgå at bruge uønsket energi på ikke vigtige ting, eller ligefrem ting der generer dig i dagligdagen. Du vil opleve at du efter ganske kort tid vil opnå en mental balance, der gør at dit humør ikke svinger så meget som før - efter et par års træning vil du selv kunne fremkalde roen i sindet på kommando, til stor glæde for både dig selv, dine venner, familier arbejdskollegaer osv. Hvor du før i tiden måske ville hidse dig op over bagateller (som du bagefter fortrød) vil du nu være i stand til at trække på skulderen, eller måske endda stikke et skævt smil ud, mens du tænker tilbage på hvordan du tidligere havde reageret i samme situation.

En anden meget stor forskel mellem Yoga og traditionel fitness skal også findes i det samspil, der er mellem psyken og fysikken. I andre sportsgrene kan du træne hver tin hver for sig, det kan du ikke i yoga - her følges psyken og fysikken af i alle øvelser, og du bliver "tvunget" til at fokusere på begge områder ved alle træningspas.

Som ved alle andre sportsgrene skal man dog tilvænne kroppen til noget nyt, og på samme måde fungerer det også i Yoga - de første par gange man følger et træningshold, er man meget øm i kroppen de kommende dage. Da en væsentlig del af Yoga dog er udstrækning, bliver man hurtigt fortrøstningsfuld med ømheden, og lærer selv at strække ud på den mest optimale måde.

En ulempe ved yoga er dog at der findes en række instruktører, der ikke er helt kompetente til at undervise i Yoga, fordi de ikke kender til yogaens inderste væsen, og har for stor fokus på det fysiske element. Det er ærgerlig, da udøveren slet ikke opnår det man kunne have forventet. En af de bedste instruktører jeg har kendskab til er Yogaskolen i Aarhus, der dels har en lang tradition i at undervis, og dels inddrager instruktører fra det fjerne østen, som også bruges til at videreuddanne deres ansatte instruktører.


Kategori: Velvær og sundhed - Fitness
Hjemmeside:
 

Facebook:
Twitter:
 

Aktiveret d.: 08-07-2016
Oprettet af: gunnar
Adresse:
By:
Post nr.:
Telefon nr.:

Anden relevant information om hjemmesiden

Google Pagerank: 0
Trustpilot rating:

Powered by Thumbshots






Tilføj din egen kommentar:

Navn:  
Url:  
Email:  
 
Kommentar:

En kommentar skal min. være 200 tegn, du har  1500tegn tilbage.!
 
Jeg accepterer betingelserne for siden 

 
© Linkdatabase.dk. - Stedet hvor du kan tilføje dit link! - Mail: kontakt[@]linkdatabase.dk