Hvis man har en spirende tekstforfatter i maven, eller man blot er glad for at skrive og at formulere sig skarpt og anderledes, kan et job som tekstforfatter være en oplagt mulighed at opsøge. Som tekstforfatter vil man få til opgave at skrive reklametekster, både de helt korte og de lidt længere tekster. Alle typer af teksters fornemmeste formål vil være at repræsentere det omtalte produkt eller den reklamerende virksomhed på bedst mulig vis. Formen på sådanne tekster kan tage sig ud på en række forskellige måder: blandt andet som artikler, anmeldelser eller a la nyhedsrubrikker. Derudover kan man som tekstforfatter også påtage sig at skrive de såkaldte SEO-artikler; det vil sige tekster, som diverse firmaer kan bruge til link-building og søgemaskine-hits på internettet.
Hvordan man skrive skarpe SEO-artikler
Når man som tekstforfatter har fået til opgave at skrive en række SEO-artikler, er det først og fremmest vigtigt, at man orienterer sig grundigt i funktionen eller præsentationen af det pågældende produkt, af varen eller af firmaet, som man skal skrive om. Der vil som oftest være et eller flere nøgleord, som skal indgå, og dermed flettes ind i teksten på naturlig og positiv vis. Man bør altså som tekstforfatter først researche på sin opgave, så man er klædt på til at kunne videreformidle sin nye viden om emnet. Det kan altså være både lærerigt og skægt, når man skal danne sig et overblik over mange forskellige emner. De fleste SEO-artikler skal rent faktisk ikke offentliggøres, så de læses af potentielle kunder, men de florerer stadig i firmaets hjemmeside-system, og derfor må der heller ikke ”findes på” eller på anden vis skrives alt for fantasifuldt. De bedste SEO-artikler vil være både letlæselige, sammenhængende og flydende, og det er altså tekstforfatterens opgave at varetage denne formidlingsrolle.
Research er nøglen til en god artikel
Skal der skrives en seo-artikel er der som oftest behov for at researche emnet. Dette kan gøres på mange måder. Den nemmeste og oftest mest effektive er ved at bruge Google Scholars når man bruger den kommer man kun ind på det, som der bliver betragtet som akademiske artikler og publiceringer. Fordelen ved dette er at man ikke skal bruge uforholdsvis meget tid på at sortere i informationsmængden. Man kan nøjedes med at læse det informationsstof man finder. For det vil være relevant. Derudover lærer man hurtigt som tekstforfatter at læse excerpts for artikler. En excerpt er en kortfattet udgave af artiklen eller publiceringen. En excerpt er ikke en teaser eller en indledning. Det er en kortfattet opsummering. Så du får alt den væsentligste information uden at skulle grave igennem store mængder af rådata. På denne måde får man de information man har behov for hurtigt og effektivt.
Forøg din indtjening som tekstforfatter når du skriver seo-artikler
Der er mange tekstforfattere som har svært ved at oparbejde en anstændig timeløn når de skriver seo-artikler. Det er der mange grunde til. Som oftest slukker de ikke for de ydre distraheringer og derfor kan de let komme til at tjekke Facebook, Instagram, Twitter osv. Hver af disse små distraheringer tager tid og fokus. Derudover kommer man ud at det flow man forhåbentlig var kommet i. Så når man skal skrive skal man altid sørge for at der er virtuelt ro omkring en. Facebook skal være lukket. Telefonen på lydløs. Mailkontoen sat på offline. På den måde kan man samle sig om opgaven og hurtigt få skrevet den seo-artikel man skal Alternativt bruger man meget længere tid end man burde. Dette er der også nogle som trivedes med. Så nedsætter de arbejdsintensiteten men øger derimod deres arbejdslængde. Ingen af delene er mere rigtige. Det vigtigste er man som tekstforfatter træffer valget om hvordan ens optimale arbejdsgang er.